ett hjärta två stegar

Studio view. Work for Melanders Fisk, Östermalmssaluhall in collaboration with Stockholm Art Stockholm 2020

Det finns något ömt och samtidigt kraftfullt i Giulia Cairones verk. Det är som att kika in bakom ett skirt draperi till ett kaklat badrum där en omsorgsfull sminkning läggs med lätta luftiga penseldrag. Någons läppstift har lämnat avtryck på en näsduk och ett hjärta är tecknat i imman på fönsterrutan. Mitt i denna stillsamma scen fladdrar plötsligt draperiet upp och en spänstig gymnast gör intåg.

 

I det första rummet på Melanders hänger plexiglasmålningar med titlar som ”ett blått streck, ”stege” och ”grönt streck ungefär i mitten i ögonmått”. Kompositionerna har, med titlarna i åtanke, något förtroligt över sig och färgerna har givits en bärande roll. På håll kan de upplevas som målade direkt på väggen eller rentav i luften, men vid närmare anblick ger lagren inom plexiglaset sig tillkänna, och den silkeslena latexfärgen framträder i kontrast till glasets reflexioner.

 

I nästa rum breder latexmaterialet ut sig. Ett draperi av slängkyssar har virats runt en stålram och fått titeln ”L’amour toujours”. De två mjuka skulpturerna på väggen bredvid har en gång varit utsträcka i rummet, men nu skapat sina egna rum av veck och knutar. Stålramarna öppnar sig mot varandra

  • Instagram